W jaki sposób różnice kulturowe w networkingu wpływają na sprzedaż w UK

W biznesie chcemy sobie zjednywać ludzi, nie chcemy ich do siebie zniechęcać. Tak jak sprzedając produkty młodzieżowe używamy języka młodzieży, tak samo w biznesie z Brytyjczykami powinniśmy dążyć do zrozumienia ich oczekiwań co do budowania relacji poprzez networking oraz rozwinąć strategię, która nas do tego celu zaprowadzi.

W tym artykule dowiesz się, dlaczego różnice kulturowe przekładają się na naszą skuteczność w pozyskiwaniu biznesu poprzez networking.

Czym jest networking

 Mówi się, że w biznesie nie jest ważne kim jesteś, bo liczy się to, kogo znasz. To prawda. Właściwi ludzie spotkani we właściwym momencie mogą sprawić, że twoja kariera w biznesie przybierze nowe tempo. To podstawowe założenie jest tak samo prawdziwe zarówno w Polsce, jak i w Wielkiej Brytanii. A jednak są pewne różnice, które sprawią, że nasza strategia networkingowa nie przyniesie zamierzonych rezultatów za granicą (nawet, jeśli doskonale sprawdza się w Polsce).

Wydaje ci się, że nie ma żadnych różnic w etykiecie networkingu? Być może doskonale wyczuwasz ludzi i jesteś pewnego rodzaju kameleonem, który adaptuje się do otoczenia. To jest bardzo możliwe, szczególnie, jeśli pracujesz w UK już jakiś czas i często przebywasz i pracujesz z Brytyjczykami. Oprócz znajomości języka (również bardzo istotną) – chodzi nam głównie o biegłość kulturową, której bezpośrednim miernikiem są wyniki sprzedażowe. Bardzo często słyszymy, że rodacy chcieliby wyjść z “Polskiej niszy”, więc warto zastanowić się, czy przyczyna porażek nie tkwi w nas samych.

Do you speak (good) English?

 To podstawa: jeśli chcesz dotrzeć do kluczowych kontaktów biznesowych na terenie UK i zbudować z nimi dobre relacje, musisz przede wszystkim mówić ich językiem. Dobry poziom języka to absolutne minimum. Znaczenia angielskiego jako lingua francanaprawdę nie ma sensu podważać – angielski jest i będzie językiem biznesu, a tubylcy prostu oczekują od wykształconych przedsiębiorców dobrego angielskiego, czy nam się to podoba, czy nie. Badania udowadniają, że jesteśmy przez naszych rozmówców (zupełnie nieświadomie) oceniani na podstawie naszego akcentu (niestety!) i poprawności językowej. Nie możemy tego zmienić, możemy jedynie się temu poddać… Oczywiście nie ma nic złego w mocnym akcencie, chyba, że wpływa na komunikację, tzn. nie jesteśmy rozumiani.

Różnice w oczekiwaniach

 Żeby wytworzyła się chemia między ludźmi, musimy sprawić, by nam zaufali. By dobrze czuli się w naszym towarzystwie. Chcemy stać się częścią “ich grupy.” Każda grupa ma swoje rytuały, wzorce zachowań, swój specyficzny sposób bycia. Wyróżniliśmy kluczowe różnice kulturowe w etykiecie networkingu, takich jak rytuały powitalne, komunikacja werbalna i niewerbalna, 60 sekund, small talk, wizytówki, aktywne słuchanie, kontynuacja – follow-up, oraz etykieta networkingu. Oprócz tego zidentyfikowaliśmy, jakie są najczęściej popełniane błędy (przez Polaków i nie tylko), i jak ich uniknąć. (o tym już wkrótce!)

Skąd te różnice?

Często się mówi, że żyjemy w erze globalizacji, pracujemy po angielsku, i że różnice kulturowe się zacierają. Nic bardziej mylnego.

 “Największą barierą dla sukcesu w biznesie jest ta wzniesiona przez kulturę”

(Edward T. Hall)

Źródła różnic kulturowych nie można zobaczyć gołym okiem – nasze przekonania i wartości są w nas bardzo silnie zakorzenione. Nie możemy zobaczyć, co osoba z innej kultury myśli – ale widzimy wynik tych przemyśleń, czyli jej postępowanie. Komunikacja, zarówno werbalna jak i niewerbalna, jest manifestacją sposobu, w jaki postrzegamy świat. Jeżeli nie jesteśmy świadomi różnic kulturowych, ryzykujemy wytworzenie niewidzialnych barier, które staną nam na przeszkodzie w budowaniu relacji biznesowych.

Czy można zbudować kompetencję kulturową?

Jak najbardziej. Kompetencja kulturowa należy do tzw. kompetencji miękkich.[1] Już od kilkudziesięciu lat mówi się, że jest ona niezbędna w biznesie międzynarodowym, ale jest równocześnie kompetencją traktowaną często po macoszemu.

Jak każda kompetencja miękka, wyrobienie kompetencji kulturowej bierze się w pierwszej linii ze świadomości. Bo jeśli nie wiem o problemie, nie będę się starać go rozwiązać. Kompetencja kulturowa to wiedza o różnicach w oczekiwaniach. Na przykład, inne oczekiwania mają Polacy idąc na spotkanie networkingowe, a trochę inne oczekiwania mają Brytyjczycy. Jak już poznamy te oczekiwania, staramy się dopasować nasze zachowanie tak, żeby podnieść skuteczność naszych działań.

Oprócz świadomości, bardzo ważne jest nasze nastawienie i osobowość. Według badań, osoby, które odniosły sukces na rynku międzynarodowym, charakteryzują się cechami takimi jak: kompetencja socjalna, otwartość, adaptacja, znajomość języka, elastyczność, mobilność, umiejętność radzenia sobie ze stresem, cierpliwość oraz wrażliwość.

W biznesie chcemy sobie zjednywać ludzi, nie chcemy ich do siebie zniechęcać. Tak tak sprzedając produkty młodzieżowe używamy języka młodzieży, tak samo w biznesie z Brytyjczykami powinniśmy dążyć do zrozumienia ich oczekiwań co do budowania relacji poprzez networking oraz rozwinąć strategię, która nas do tego celu zaprowadzi.

[1] Kompetencje miękkie to np. umiejętność słuchania, elastyczność, kreatywność, odporność na stres. Kompetencje twarde to np. znajomość języków czy wiedza specjalistyczna (certyfikaty i dyplomy).

Autorzy: Kasia Lanucha – Wykładowca na Cambridge University specjalizująca się w różnicach międzykulturowych. Wojciech Kołodziejczak – Z wykształcenia prawnik, z powołania trener od rozwoju biznesu i networkingu. Razem pomagają polskim firmom rozwijać się na rynku brytyjskim.

SZUKASZ PRACY W SZKOCJI?
ZMIEŃ KIERUNEK – NA SIEBIE!

Polacy wśród najczęściej zgłaszanych ofiar handlu ludźmi

18 kwietnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Od dziś polubisz marketing, daję Ci gwarancję!

18 kwietnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Co potrafimy zgubić? Wszystko!

17 kwietnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Lubisz oglądać filmy i seriale? Ta praca jest dla ciebie!

17 kwietnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Możecie zostać i chcemy żebyście zostali – mówi Theresa May

16 kwietnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Polacy w Szkocji potrzebują wsparcia wobec Brexitu

15 kwietnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

„Polacy” warci zachodu – portret Polaków widziany okiem zachodniego fotografa

15 kwietnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Brexit jest jednym z najsmutniejszych momentów w najnowszej historii Europy

14 kwietnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Mapa Szkocji zrobiona przez Polaków – żołnierzy weteranów II wojny światowej

14 kwietnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Dyrektor personalny na godziny w małych i średnich firmach

14 kwietnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Brytyjscy rodzice nazywają dzieci jak meble IKEA

11 kwietnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Sklepokalipsa

11 kwietnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Brexit: Skandal z Cambridge Analytica doprowadzi do drugiego referendum?

10 kwietnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Wielka Brytania rozważa interwencję wojskową w Syrii?

10 kwietnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Business explosion, czyli jak szybko i skutecznie rozwijać biznes we współczesnym świecie.

10 kwietnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Romantyzm i przebojowość, czyli kryształowy hippie pop KALINY

10 kwietnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Polacy omal nie zginęli pod pędzącym pociągiem

9 kwietnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Powstaje nowa brytyjska partia: Pora na centrum

9 kwietnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN
  • UBEZPIECZENIA

    Zabezpiecz swoje życie, zdrowie i dochód! Czytaj więcej!

  • PRACA

    Zatrudniamy ludzi a nie CV! Daj się poznać! Czytaj więcej!

  • DOBRE BIURO

    Zobacz naszą ofertę. Wszystko w jednym miejscu! Czytaj więcej!

  • OGŁOSZENIA!

    Ogłoszenia w Wielkiej Brytanii w Open Magazyn. Dodaj za darmo!

  • BENEFITY +

    Benefity, dokumenty, telefon w każdej sprawie i dużo więcej!

  • KSIĘGOWOŚĆ

    Zadbamy o twoją księgowość szybko, sprawnie i profesjonalnie!

© Open Magazyn.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone. Całość jak i żadna część utworów na OPEN MAGAZYN.PL, nie może być rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie bez zgody Redakcji. Wobec osób łamiących prawo, podjęte zostaną wszelkie działania prawne celem dochodzenia roszczeń finansowych.