Od dziś polubisz marketing, daję Ci gwarancję!

Od wielu lat przebijam się przez meandry wiedzy marketingowej. Czasami boli mnie już głowa. Jedni mówią, że w tym marketingu to chodzi tylko o wciskanie bzdur, inni, że przecież wszystko to i tak sprzedaż, i ten paskudny marketing to tylko manipulator, narzędzie diabła, omen jakiś, motacz mózgu. Na studiach kładli do głowy jakieś matrixy, 6P, za chwilę 4P, jakieś cash cow, dog, jakieś segmenty, jakieś PESTLE. A po co to wszystko, ja pytam? W końcu i tak chodzi tylko o zrobienie z ludzi idiotów i wciśnięcie im swojego towaru, czyż nie?

ZOBACZ OFERTĘ!

» Ubezpieczenia od utraty dochodu » Ubezpieczenia w razie chorób krytycznych » Polisy na życie.

Aby uzyskać niezbędne informacje wystarczy skontaktować się z naszymi pracownikami w oddziałach w Edynburgu i Glasgow. Dla naszych klientów jesteśmy dostępni niemal w każdym zakątku Szkocji.

Na studiach kładli do głowy jakieś matrixy, 6P, za chwilę 4P, jakieś cash cow, dog, jakieś segmenty, jakieś PESTLE. A po co to wszystko, ja pytam? W końcu i tak chodzi tylko o zrobienie z ludzi idiotów i wciśnięcie im swojego towaru, czyż nie?

Ostatnio okazuje się, że w marketingu ma chodzić o jakieś wartości, coś o jakiejś autentyczności powiadają bajery. A kto pokaże swoją prawdziwą twarz? Po co komu brzydkie lico bez makijażu, czy jakaś fotka przypadkowa strzelona proszkowi z rana? Kto by chciał to oglądać? Założę się, że się zgadzasz. Nie cierpisz marketingowców, prawda? To tacy źli ludzie, którzy chomąto na twoją szyję zakładają i ciągną, i ciągną i wyciągnąć….mogą.

Zatem przejdźmy do sedna sprawy. Głupota ludzka ponoć nie zna granic. A jednak! Czuj się wkręcona słysząc, że marketing to zło. Typowy marketingowiec XXI wieku to bowiem człowiek wybielony, anioł prawie, Gabriel we własnej osobie. Czuwa nad marką, dba o jej bezpieczeństwo, dogląda, dopieszcza, klientowi nieba uchyli, konkurentom oczko puści. Dobry to człowiek. Relacyjny. Sednem jego egzystencji jest rozumienie ludzi. Wartością naczelną- spełnianie ich oczekiwań. Taki marketer ma za zadanie szukać, kopać, aż dokopie się do skarbu wierności i miłości klienta. Cóż dziś czynisz marketerze? Za czym gonisz? Zapytałby Kartezjusz- co wiesz, a czego już nie wiesz, myślisz i jesteś, czy tylko cienie idei niczym Platon wdrażasz w życie?

No ale dość już filozofii, skupmy się na konkretach. Jak zakochać się w marketingu radzi beznadziejnie zakochana marketerka- Margaret A. Szwed, autorka programu mentoringowego dla przedsiębiorczyń.

  1. Przestań karmić się bajkami o sukcesie! Jeśli do tej pory wydawało Ci się, że marketing to sztuka manipulacji, zmień strategię myślenia. Użyj modelu SMART. Nie znasz? A no po pierwsze po angielsku smart znaczy mądry, więc zajrzyj jednak czasami do mędrców, naukowców, ludzi, którzy spędzili życie na badaniach marketingowych i poza teorią, znają rzeczywistość i nie zatną się na pierwszym pytaniu o 6 P. Mędrcy świata, monarchowie będą Cię przekonywać, że przecież oni mają jedyną receptę, wspaniały system na uczynienie Cię bogatą i po Ci ten diabelski marketing? Za miesiąc bez tajemnej wiedzy możesz się stać milionerem, prawda? Chcesz sukcesu? To weź się do roboty!
  2. Marketing to styl życia. Gdybym wierzyła, że marketing to sprzedaż i manipulacja, to w życiu pana bym w to nie weszła. Mam wartości i pomimo ukończonego katolickiego liceum z wrodzoną butą, buntem przeciwko instytucji kościoła, wciąż dobro i miłość są dla mnie najważniejsze. Dlatego dyscyplina biznesu, której zadaniem jest tworzenie relacji i zarażanie wartościami jest mi szczególnie bliska. Przyjmij mój argument, że brzydzę się manipulacją, fałszem i nie jestem miłośniczką procesu sprzedaży (!). Za to przekazywanie dobrej nowiny o tym, że są rozwiązania na problemy i pragnienia klientów, to już moja pasja. Od zawsze bowiem lubiłam pomagać ludziom.
  3. Plan ułatwia życie i czyni je bardziej satysfakcjonującym. To zdanie dotyczy całego życia. Akcja spontan jest fantastyczna na chwilowe kaprysy, ale zasadniczo gatunek ludzki lepiej funkcjonuje w zorganizowanej strukturze. Dlatego w firmach mamy stanowiska, zadania, plany miesięczne, roczne, dlatego też dobry marketingowy plan to podstawa pod dobre uczucie. Twój związek z marketingiem nie musi skończyć się „jak zwykle”, nie musi powodować frustracji i żalu do samego siebie. Plan powinien uwzględnić nie tylko reklamę na Faceboooku, czy wykonanie idealnej strony www. Na początku określ cel swojego związku. Jakie masz zasoby, co możesz dać, jakie braki, o jaką pomoc wypada się zwrócić? Dobry plan mówi o wartościach, nie o narzędziach. To jakby wchodząc w związek od razu myśleć o tym jakie akcesoria erotyczne będziemy wykorzystywać w sypialni. Życie to nie opowieść o Greyu! Nie od razu Rzym zbudowano, ale plan na oczarowanie Twoim urokiem musi być. Zatem określ dobrze swoje dlaczego i po co, a potem dobieraj gadżety. Nawiązuj relacje i naucz się je właściwie pielęgnować.
  4. Przyjmij z pokorą porażki, karm się błędami. Każdy przedsiębiorca na początku swojej drogi popełnia błędy. Ba, nawet na końcu drogi. Nie jesteśmy wszechwiedzącymi guru, choć może niektórzy marketing wykorzystują w niecnym celu tegoż pokazania. Nawet jak podpowiadają nam narzędzia rodem z Cambridge Analityca, to i tak będą strzały na pusto w statki. Klienci dryfują, sami często nie znają do końca siebie, więc czego wymagać od maszyn. Lepiej się mylić, popełniać błędy, niż nie robić nic. Marketing ma taką swoją małą córeczkę, która nazywa się PR, w żargonie to głównie oznacza zarządzanie kryzysowe kiedy białe okaże się szare, lub co gorsza czarne. Jednak powszechne rozumienie działań PR to budowanie relacji społecznych, linków z kapitałem ludzkim poprzez media, w tym społecznościowe. To takie zdjęcie profilowe bez zmarszczek i z filtrem nr. 10, bo ludzie przecież chcą się karmić nadzieją, chcą widzieć pięknych, idealnych i z łutem szczęścia osiągających sukcesy. Ludzie chcą też wierzyć, że za sukcesem stoi siła wyższa, od sprzyjającej aury, poprzez bogów, energie kosmiczne, koneksje, na bogatych rodzicach kończąc. Pot, łzy, siniaki, nieprzespane noce są wciąż uważane za margines ludzkiej egzystencji. A jednak zaufaj mi- pokazanie prawdziwej Ciebie wzbudzi znacznie więcej zainteresowania niż kolejna kopia Małgorzaty Rozenek na Insta. Bądź perfekcyjną panią domu….po godzinach. Porażki niech staną się twoją pożywką, motorem do dalszej pracy.
  5. Marketing to reklama, a reklama kłamie! Naprawdę? A pamiętasz dziadka z reklamy Allegro? Ryczałaś? Kłamał? Nie. Pojechał do wnuczki do Londynu, po tym jak nauczył się kilku słów po angielsku, żeby się z nią dogadać. Ani tu kłamstwa, ani sprzedaży. W tle pojawił się jedynie cichy bohater- Allegro, aukcja która sprzedała podręcznik. Nieważne czy kupisz coś na słynnej aukcji, ważne, że zapamiętasz dziadka, który wzruszająco poświęcił kawał życia, żeby złapać kontakt z wnusią. Zrozumiesz, że ta marka jest rodzinna, że zależy jej na relacjach, że łączy ludzi. I to w tym wszystkim chodzi. Marketing uczy bycia potrzebnym, ale tylko wtedy, kiedy inni naprawdę Cię potrzebują. Nic na siłę.
  6. Marketing to łatwizna, a nie rocket science. Może nie wykonałabym lotu w kosmos, ani operacji na otwartym sercu. W żaden sposób naszej dyscypliny biznesu nie da się porównać z wybitnymi mózgami naukowców, lekarzy czy kosmonautów. Jednak zapewniam Cię, że to jedna z tych wymagających dziedzin, że niezdobywanie wiedzy przez tydzień umieszcza Cię w kategorii dinozaura. To niezwykle dynamiczna dziedzina, posiadająca wiele warstw, niczym cebula. Specjalistą marketingu nazwie się i pani sprzątająca, która wykonała swoją pierwszą ulotkę, i profesor na uczelni, który wykłada wpływ rewolucji technologicznej na postrzeganie marek. Tu wpadamy w pułapkę braku nazewnictwa. Jednak, żeby się zakochać w marketingu, musisz być rządna wiedzy, namiętnie ją zdobywać, ciągle się dokształcać. Nie łudź się, że znajdziesz rozwiązania, które pasują wszystkim, zawsze pojawi się aspekt, który pozwoli Ci zastosować coś nowego, poznać swoje możliwości. To fascynujące. Do tego warto dołożyć psychologię, socjologię, odrobinę biologii, nauk ścisłych, filozofię i voila- współczesny marketingowiec skrojony na miarę gotowy! To co, lubisz ten marketing choć troszkę?

Autor | Małgorzata Szwed
Źródło | KOBIETY SUKCESU

SZUKASZ PRACY W SZKOCJI?
ZMIEŃ KIERUNEK – NA SIEBIE!

Landlordzi skazani na nowe prawo – „podejrzliwe prawo”

4 grudnia 2014/Autor OPEN MAGAZYN

Internet bez pornografii

4 grudnia 2014/Autor OPEN MAGAZYN

To największy honor, że z nimi jestem

4 grudnia 2014/Autor OPEN MAGAZYN

Rekordowa kara dla Włoch za nielegalne wysypiska śmieci

3 grudnia 2014/Autor OPEN MAGAZYN

Dyskryminacja Polaków! Polonia przeciwko antyimigracyjnej polityce!

3 grudnia 2014/Autor OPEN MAGAZYN

Burka. Zasłanianie twarzy niezgodne z niemieckimi wartościami

3 grudnia 2014/Autor OPEN MAGAZYN

Konkurs „Dziennika Polskiego i Dziennika Żołnierza”

3 grudnia 2014/Autor OPEN MAGAZYN

Żyd. Wieczny emigrant

3 grudnia 2014/Autor OPEN MAGAZYN

Zginęło trzech mężczyzn. Uwaga! Wysokie ryzyko zatrucia tlenkiem węgla

3 grudnia 2014/Autor OPEN MAGAZYN

Polka zginęła w pożarze. Policja nie wyklucza podpalenia

3 grudnia 2014/Autor OPEN MAGAZYN

Najmniejszy uniwersytet na świecie obchodził wczoraj 75-te urodziny

2 grudnia 2014/Autor OPEN MAGAZYN

„Pozabijam wszystkich Polaków!” krzyczał „Brytyjski samuraj”

2 grudnia 2014/Autor OPEN MAGAZYN

Bożena Helena Mazur-Nowak. „Błękitny domek nad strumieniem”

2 grudnia 2014/Autor OPEN MAGAZYN

„I no speaks English”

2 grudnia 2014/Autor OPEN MAGAZYN

O krok od tragedii! Niebezpieczne zabawki w Pounstretcher

2 grudnia 2014/Autor OPEN MAGAZYN

Praca na „zmywaku” w Wielkiej Brytanii. Koszmar?

2 grudnia 2014/Autor OPEN MAGAZYN

Kolejny zgon pacjenta zaszczepionego przeciw grypie

2 grudnia 2014/Autor OPEN MAGAZYN

Nielegalnie opuścił koszary, wypił i staranował samochód policyjny

2 grudnia 2014/Autor OPEN MAGAZYN
  • UBEZPIECZENIA

    Zabezpiecz swoje życie, zdrowie i dochód! Czytaj więcej!

  • PRACA

    Zatrudniamy ludzi a nie CV! Daj się poznać! Czytaj więcej!

  • DOBRE BIURO

    Zobacz naszą ofertę. Wszystko w jednym miejscu! Czytaj więcej!

  • OGŁOSZENIA!

    Ogłoszenia w Wielkiej Brytanii w Open Magazyn. Dodaj za darmo!

  • BENEFITY +

    Benefity, dokumenty, telefon w każdej sprawie i dużo więcej!

  • KSIĘGOWOŚĆ

    Zadbamy o twoją księgowość szybko, sprawnie i profesjonalnie!

© Open Magazyn.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone. Całość jak i żadna część utworów na OPEN MAGAZYN.PL, nie może być rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie bez zgody Redakcji. Wobec osób łamiących prawo, podjęte zostaną wszelkie działania prawne celem dochodzenia roszczeń finansowych.