Brexit to nie przeszkoda. Polskie firmy ruszają na podbój zagranicznych rynków

Brexit nie budzi już takiego strachu. Dla polskich firm nie jest przeszkodą w podbijaniu zagranicznych rynków. Tylko 13 proc. obawia się tendencji protekcjonistycznych na rynkach europejskich, w tym w Wielkiej Brytanii. Ponad 70 proc. nie postrzega tego jako istotne zagrożenie do rozwoju na rynkach zagranicznych.

Wypowiedź: Sebastian Perczak, dyrektor Biura Klientów Strategicznych w Citi Handlowy.

Aż 73% właścicieli firm twierdzi, że działalność zagraniczna jest bardziej rentowna, niż sprzedaż w Polsce – wynika z badania przeprowadzonego przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy. Jak polskie firmy podbijają zagraniczne rynki, czym różnią się w swoich strategiach?

– Obserwujemy coraz większe grono mniejszych firm, które wchodzą na rynki zagraniczne poprzez sprzedaż swoich produktów, czyli eksport. Większa skala działalności  a tym samym większe zasoby finansowe zmieniają formułę ekspansji –  tu dominuje   tendencja do inwestowania np. poprzez budowanie własnej sieci dystrybucji, budowę fabryk lub przez akwizycje podmiotów na tamtych rynkach. Szczególnie to zróżnicowanie strategii powiązane z profilem przedsiębiorstwa widać  przy selekcji metod pozyskiwana klientów. Dynamiczny rozwój   internetu  dał  mniejszym firmom z branży eCommerce możliwość tańszego i bardziej skutecznego dotarcia do ostatecznego klienta i otworzył przed nimi drzwi do domów zagranicznych konsumentów. Firmy produkcyjne wciąż inwestują głównie w innowacje technologiczne i park maszyn, jeśli chodzi o komunikację, to króluje klasyka, czyli bezpośredni kontakt z  klientem. W segmencie B2B jest to szczególnie istotne, stąd niegasnąca popularność targów i konferencji branżowych  – mówi newsrm.tv Sebastian Perczak, dyrektor Biura Klientów Strategicznych w Citi Handlowy.
 
O ile w Polsce jednym z ważniejszych i skuteczniejszych me­chanizmów zaistnienia w świadomości konsumentów jest obecność marki w tradycyjnych mediach, to poza krajem jedynie co trzeci ankietowany (31proc) dostrzega skuteczność takiej strategii. Dla osiągnięcia pożądanych wolumenów sprzedaży ważne jest oswojenie regionalnych nowych mediów, czyli obecność  w lokalnej sieci www. 
W budowaniu lojalności prym wiedzie klasyka. Prawie wszystkie badane firmy deklarują, że klientów przy jej marce trzyma klasyczny duet, czyli połączenie wysokiej jakości z atrakcyjną  ceną. Zdecydowanie rzadziej firmy sięgają po nowoczesne narzędzia umożliwiające szczegółową pracę z danymi dotyczącymi klientów jak np. analizy big data – wskazuje je jedynie 35% respondentów, bądź oferowanie programów lojalnościowych poprzez urządzenia mobilne – 28%., co może potwierdzać wciąż sporą lukę edukacyjną na tym polu wśród lokalnego środowiska biznesowego.

Pozytywnym akcentem jest wykorzystanie internetu jako zasobu cennych dla przedsiębiorstwa informacji – dla ponad 83 proc. firm to analiza działań konkurencji w sieci www jest kluczowym narzędziem przy dostosowywaniu oferty sprzedażowej . Ten sposób monitoringu preferują mniejsze przedsiębiorstwa, ope­rujące na jednym, dwóch, maksymalnie trzech rynkach. Im większa skala działania, tym większą rolę odrgywają badania konsumenckie, co ewidentnie wiąże dobór metody z zasobami budżetowymi.  Blisko połowa (46 proc.) firm, które sprzedają w 7 krajach korzysta z badań konsumenckich, względem 27 proc. w grupie działającej w 3 krajach.

– Rejon centralnej i wschodniej Europy nieustannie pozostaje głównym celem ekspansji polskich firm. Nowoczesne kanały dystrybucji i komunikacji poszerzają te horyzonty. Pozwalają przedsiębiorstwom na dotarcie do klientów na innych rynkach. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się rynki azjatyckie, co w kontekście inicjatywy Belt & Road pokazuje, że nasi przedsiębiorcy sprawnie wpisują się w globalne trendy. Dostrzegamy także zainteresowanie regionem Ameryki Północnej i Ameryki Południowej. W tym przypadku częściej mówimy o bezpośrednich inwestycjach, a nie dotarciu do klienta poprzez sprzedaż – dodaje Sebastian Perczak.

To, jak firma sprzedaje ściśle wynika z charakteru jej działalności  – wśród firm produkcyjnych dominuje budowa własnych sieci sprzedażowych (64 proc), a sprzedaż przez internet funkcjonuje u co 3 respondenta. (ok 30 proc). W przypadku firm z branży handlowo-usługowej podejście jest bardziej zróżnicowane, tu proporcje sprzedaży i dystrybucji są na podobnym poziomie, mniej więcej po połowie.

Newsrm.tv

  • UBEZPIECZENIA

    Zabezpiecz swoje życie, zdrowie i dochód! Czytaj więcej!

  • PRACA

    Zatrudniamy ludzi a nie CV! Daj się poznać! Czytaj więcej!

  • DOBRE BIURO

    Zobacz naszą ofertę. Wszystko w jednym miejscu! Czytaj więcej!

  • OGŁOSZENIA!

    Ogłoszenia w Wielkiej Brytanii w Open Magazyn. Dodaj za darmo!

OGŁOSZENIA

DODAJ OGŁOSZENIE ZA DARMO I BEZ REJESTRACJI!

Szkocja wprowadza w szkołach darmowe podpaski i tampony

16 września 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Jest wyrok w sprawie Polaka, który otwierał drzwi lecącego samolotu

30 sierpnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Chłopcy w Anglii będą szczepieni przeciwko wirusowi brodawczaka

30 sierpnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Polskie matki rodzą najwięcej dzieci w Wielkiej Brytanii

30 sierpnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Pielęgniarki w Wielkiej Brytanii wzywają do drugiego referendum w sprawie Brexitu

30 sierpnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Polacy mogą już aplikować o status osoby osiedlonej!

29 sierpnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Theresa: Wyjście z UE bez umowy to nie koniec świata

29 sierpnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Płaca minimalna w UK nie wystarcza rodzinom

23 sierpnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Ryanair wypłaca klientom odszkodowania nieważnymi czekami

23 sierpnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Polacy wracają do kraju. Ale nie wszyscy.

22 sierpnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Brytyjczycy zaskarżyli Brexit!

22 sierpnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Niedożywienie – przemilczany problem polskich szpitali

14 sierpnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

U co trzeciej Polki z rakiem piersi choroba rozwija się do postaci zaawansowanej

14 sierpnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Ludzkość ma ogromny dług u Ziemi

9 sierpnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Czy większości Brytyjczyków nie obchodzi już, jak będzie wyglądał Brexit? Chcą, by było “po wszystkim”

9 sierpnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Trzy firmy z Wielkiej Brytanii objęte śledztwem w sprawie eksportu śmieci

9 sierpnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Co czwarty Polak ma problemy psychiczne

6 sierpnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

Twardy rozwód Wielkiej Brytanii i UE oznacza chaos. Polska w grupie krajów podwyższonego ryzyka

6 sierpnia 2018/Autor OPEN MAGAZYN

© Open Magazyn.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone. Całość jak i żadna część utworów na OPEN MAGAZYN.PL, nie może być rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie bez zgody Redakcji. Wobec osób łamiących prawo, podjęte zostaną wszelkie działania prawne celem dochodzenia roszczeń finansowych.