» Marcin Kuna

Jak często zdarza Ci się wyjść do sklepu i zapomnieć kilku rzeczy, które miałeś kupić. Nasze listy zakupów zazwyczaj nie są specjalnie skomplikowane. Mimo wszystko często nie jesteśmy w stanie sobie przypomnieć, co tak naprawdę mieliśmy kupić lub jakie sprawy załatwić. We współczesnym świecie, jest to częste zjawisko powodowane przez „kondycję” naszej pamięci krótkotrwałej.

____________________________________________________________________________________________________________________

W dobie komputerów, smartfonów i telewizji praktycznie wszystkie informacje, bodźce, jakie do nas docierają nie wymagają analizy. Dla naszego umysłu, informacje łatwe do przyswojenia są też prostsze do przechowania, przez co „pojemność” naszej pamięci niczym nietrenowany mięsień stopniowo się zmniejsza. Jest wiele sposobów by trenować pamięć, a nawet wykorzystać w tym celu dodatkową „moc” naszego mózgu. Oto kilka z nich:

Powtarzanie wielobodźcowe – często zdarza ci się zapominać czyjeś imiona i nazwiska? Podczas konwersacji, patrząc na daną osobę powtarzaj sobie jej imię. Kiedy będziesz się do niej zwracać, powtórz imię głośno je wypowiadając: „Marcinie powiedz mi proszę, gdzie pracujesz?”. Pomoże Ci to lepiej zapamiętać imię danej osoby, dosłownie kodując je w swojej pamięci za pomocą wszystkich możliwych zmysłów.

Łańcuszek – połącz wszystkie pozycje listy zakupów w zabawną historyjkę. Robiąc to wykorzystujesz do zapamiętywania lewą półkulę mózgu odpowiedzialną za kreatywność, wspierając prawą odpowiedzialną za funkcje motoryczne. Na przykład- „kawałek sera umawia się na lampkę wina z kurczakiem. Niestety, kiedy zjawia się w restauracji, kurczak siedzi tam popijając piwo z paczką mrożonego groszku”. Co było na mojej liście zakupów?

Skojarzenia – poznając nową osobę, wyobraź sobie siebie i ją razem w niecodziennej sytuacji. Poznając Adama, siłą wyobraźni zabierze was na skocznię narciarską, gdzie oddajecie wspólny skok na jednej parze nart.

Technologia – ustawiając przypomnienia na naszym telefonie, zminimalizuj je do 1 może 2 słów. Słowa kluczowe zmuszą Twój umysł do ich analizy i w końcu przypomnienia, co tak naprawdę mają oznaczać. Zaoszczędzi ci to także czas potrzebny na zapisanie ich pełnym zdaniem. Po pewnym okresie takiego treningu zaczniesz używać, tych skrótów, na co dzień.

Przypomnienia – zaraz przed pójściem spać, powtórz sobie wszystko, co zrobiłeś tego dnia od rana aż do momentu, kiedy się położyłeś. Następnie, zrób to samo, ale wstecz, czyli od momentu położenia się spać aż to wyjścia z łóżka tego samego dnia. Po pierwsze utrwali to informacje, które zgromadziłeś tego dnia, na przykład – załatwione sprawy. Po drugie trenujesz w ten sposób swój umysł w myśleniu analitycznym, co pozwoli na szybsze podejmowanie decyzji i sprawniejszą ocenę sytuacji.